Petje Pitamientje, wie kent hem niet? Het jongetje met het petje uit de iconische Calvé-pindakaasreclame uit de jaren 80. Laurens Bon, geboren op 25 januari 1980 in Amsterdam, werd op jonge leeftijd een nationale bekendheid door zijn rol in een commercial die nog steeds in ons collectieve geheugen gegrift staat.

Hoe Laurens Bon ‘Petje Pitamientje’ Werd

In 1983 werd Laurens Bon uit 250 kinderen gekozen voor een televisiereclame van Calvé Pindakaas. In de commercial moest hij met zijn petje op de woorden zeggen: “Mijn moeder zegt dat het goed voor me is omdat er zo veel vitamientjes in zitten. Stom, hè? Ik vind het gewoon lekker.” Simpel, zou je denken, maar Laurens had moeite met de tekst. Dit leidde tot een verspreking die geschiedenis zou schrijven: hij zei ‘pitamientjes’ in plaats van vitamientjes en ‘woon’ in plaats van gewoon.

Deze kinderlijke foutjes maakten de reclame juist onweerstaanbaar charmant. De crew gaf hem al snel de bijnaam ‘Petje Pitamientje’, en de spot werd een enorm succes. Het bleef niet onopgemerkt: in 1991 werd de reclame uitgeroepen tot de beste televisiereclame van de afgelopen 25 jaar.

Een Volksheld en Geruchten

Door het enorme succes groeide Laurens Bon uit tot een soort volksheld. Iedereen kende het jongetje met zijn petje en zijn schattige uitspraak. Maar zoals vaak het geval is met beroemdheden, kwamen er ook vreemde geruchten op gang. Binnen een half jaar na de uitzending deden verhalen de ronde dat Laurens zou zijn omgekomen bij een ongeluk. De Telegraaf moest zelfs een rectificatie plaatsen om het nieuws te ontkrachten. Het was zo’n grote gebeurtenis dat Laurens en zijn ouders tijdelijk besloten om onder te duiken.

Wat Gebeurde Er Met Laurens Bon?

Na zijn bekendheid als ‘Petje Pitamientje’ koos Laurens ervoor om zich terug te trekken uit de schijnwerpers. Slechts eenmaal keerde hij terug op het scherm, in een reclame voor het 25-jarig bestaan van de supermarktketen C1000 in 2006. Hierna verdween hij definitief uit de media. Toch blijft zijn rol in de Calvé-reclame een van de meest iconische momenten in de Nederlandse reclamegeschiedenis.

Waarom Petje Pitamientje Nog Steeds Herinnerd Wordt

De kracht van de ‘Petje Pitamientje’-reclame ligt niet alleen in de schattigheid van Laurens Bon, maar ook in de authenticiteit. De verspreking maakte het oprecht, en het jongetje met het petje veroverde de harten van miljoenen Nederlanders. Zelfs nu, decennia later, herinnert vrijwel iedereen zich de legendarische woorden “Ik vind het woon lekker.”

Laurens Bon mag dan uit de spotlights verdwenen zijn, zijn alter ego ‘Petje Pitamientje’ leeft voort. Het is een bewijs van hoe een kleine verspreking, gecombineerd met een petje en een flinke dosis charme, een blijvende indruk kan achterlaten.

Of je nu nostalgisch terugkijkt naar de jaren 80 of de reclame pas later ontdekte, één ding is zeker: ‘Petje Pitamientje’ blijft een tijdloos icoon in de Nederlandse popcultuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in